خرید قطعات انتقال نیرو خودرو

 

سیستم قطعات انتقال نیرو خودرو به زبان ساده وظیفه‌ی انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها را در جهت حرکت خودرو بر عهده دارد. قطعات انتقال نیرو خودرو به طور موثر نیروی احتراق تولید شده توسط موتور را به حرکت فیزیکی تبدیل می‌کند. قطع و وصل قدرت، تغییر توان موتور و تنظیم دور چرخ‌ها از جمله وظایف مهم سیستم انتقال قدرت است. 

 

 

لیست کامل قطعات انتقال قدرت خودرو

 

قطعات انتقال قدرت خودرو و بخش‌های مختلف این سیستم در کنار هم ارتباط موتور و چرخ‌ها را برقرار می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت هر قطعه‌ای که بین موتور و چرخ‌ها قرار دارد جزو سیستم انتقال قدرت محسوب می‌شود. سیستم انتقال قدرت خودرو دارای چند جزء اصلی می‌باشد که خود این اجزا نیز ممکن است قطعات ریزتر و جزئی تری داشته باشند. 

 

 

قطعات تشکیل دهنده سیستم انتقال قدرت

 

 اجزا و قطعات تشکیل دهنده سیستم انتقال قدرت عبارتند از: 

  • کلاچ
  • گیربکس (جعبه دنده)
  • دیفرانسیل 
  • گاردان
  • پلوس

 

 

معرفی اجزا و لوازم یدکی سیستم انتقال نیرو خودرو

 

کلاچ

کلاچ اولین قطعه از سیستم انتقال نیرو خودرو است که وظیفه‌ی اصلی آن انتقال یکنواخت توان و گشتاور از موتور به گیربکس و تسهیل نمودن تعویض دنده می‌باشد. کلاچ یک نوع کوپلینگ است که بین محور محرک و متحرک مستقر شده و به صورت اتوماتیک و یا دستی ارتباط بین دو محور را قطع و وصل می‌کند.

 

گیربکس

گیربکس قلب سیستم قطعات مکانیکی و انتقال نیرو شناخته می‌شود. وظیفه تغییر نیرو خروجی موتور، پیش از انتقال آن‌ها به چرخ‌ها بر عهده‌ گیربکس یا جعبه دنده است. بدین صورت که با توجه به نیاز راننده یا وضعیت جاده، دور موتور را پایین آورده و گشتاور را بالا می‌برد و یا بالعکس. گیربکس انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع سیستم انتقال نیرو خودرو استفاده خواهد شد.

 

دیفرانسیل

دیفرانسیل جزء یکی از مهم‌ترین قطعات انتقال نیرو است که وظایفی را بر عهده دارد: 

  1. کاهش دور و افزایش گشتاور خودرو 
  2. تقسیم دور و گشتاور مناسب بین چرخ‌ها هنگام دور زدن 
  3. تغییر 90 درجه‌ای انتقال قدرت  

 

گاردان 

گاردان در سیستم انتقال قدرت خودرو نقش رابط بین دیفرانسیل و گیربکس را بر عهده دارد. گاردان گشتاور چرخشی گیربکس را به دیفرانسیل منتقل می‌کند. گاردان تنها در خودروهای دیفرانسیل عقب برای این انتقال کاربرد دارد. در خودروهای دیفرانسیل در جلو که مولد نیرو و سیستم انتقال قدرت همه در جلوی اتومبیل قرار دارند کاربردی ندارد.

 

پلوس

پلوس جزء آخرین قطعه از زنجیره انتقال قدرت می‌باشد که وظیفه‌ی آن انتقال قدرت از دیفرانسیل به سر چرخ‌ها است. در خودروهای محرک رو به جلو و محرک رو به عقب پلوس وجود دارد.

 

ارسال به تمامی نقاط ایران

پشتیبانی 24 ساعته

پرداخت در محل

روز ضمانت بازگشت